Huomasin

tmp_20140104_092603-1164019400

En juo enää kahvia. En ole lopettanut kahvinjuomista – huomasin vaan etten sitä enää juo. Edellinen kerta oli joskus joulukuun puolella töissä, kun muutkin joivat.

Olen tällä parin viikon lomalla ylipäätään keskittynyt tekemään asioita jotka ovat minulle hyväksi. Ei siis ihme etten ole ottanut kahvia edes yhtä pientä kuppia. Kyllä se näin on: minulle tulee kahvista paha olo, vatsaan koskee, tunnen että kehossa on jotakin liikaa, kädet saattavat täristä, sydän nakuttaa nopeammin. Siis jo määrästä jonka jotkut ottavat ihan vaan lämmittelyksi ennen kuin varsinaisesti alkavat kitata kahvia kunnolla. Minusta parasta kahvissa on sen tuoksu. Ehkä sekin, että kahville mennään yhdessä. Mutta siihenkin on ratkaisu.

Olipa hyvä tajuta tämä. Minä olen teenjuoja. Miten juhlallinen olo oivaltaa jotakin, vaikka näinkin pientä.

 

 

 

 

14 kommenttia artikkeliin ”Huomasin

  1. Totta on, että ilman kahvia voi elää. Mutta aaamulla se potkaisee liikkeelle, herättää kehon ja aivot, jotka ovat unesta pöppäreiset. Karkottavat painajaiset, joilla alitajunta puhdistaa itseään.

    Teekin virkistää ja sitä on olemassa tuhat ja yksi lajia. Eniten pidän tällä hetkellä porkkanateestä. Lanttuteekin menee mukiin.

    Hyvää alkanutta uutta vuotta!
    t.Liisu

  2. liisu: hyvää alkanutta vuotta sinullekin! Sitten kahvista: voi olla ettet pidä siitä mitä sanon,mutta minusta on aika pelottava ajatus että tarvitsisin jotakin ainetta herätäkseni ja päästäkseni liikkeelle. Voi olla että mun on vaikea ymmärtää kahvin tuollaista (väitettyä) vaikutusta koska en ole sitä milloinkaan kokenut – mikä taas luultavasti johtuu siitä että olen koko ikäni juonut äärettömän vähän kahvia. En siis ole luonut siihen minkäänlaista riippuvuutta.

    1. Tuo mitä sanot kahvista, on ihan ok. Ei ole pitkä aika siitä kun sen sanottiin aiheuttavan syöpää. Nyt, ihmeellistä, sitä on sanottu jopa terveelliseksi. Miksi tällainen muutos, en tiedä. Minulla kahvin juominen on kai pelkkä tapa. Tai addiktio. En tiedä. Sen olen kuullut, että mitä vähemmän kahvia juo, sitä enemmän se vaikuttaa. Yleensä juomme murukahvia. Mitä lie myrkkyjä siinä. Netistä etsin. En löytänyt tarkkaa selontekoa. Tunnen paljon tee-ihmisiä.
      Itse asiassa kovin vähän tiedämme siitä, mitä suuhun laitamme. Valmiita ruokia epäilen eniten.

      1. Murukahvi muuten onkin aika hyvää ja ihan kuin se sopisi jotenkin paremmin kropalleni. Ja juu, melkein kaikkihan on välillä terveellistä ja kohta taas sanotaan ettei sen kauheampaa myrkkyä olekaan. Mun kahvinjuontini on aina ollut pikemminkin sosiaalinen tapahtuma kuin omasta tarpeesta lähtevä toiminta.

  3. Mulle on käynyt vähän samoin. Huomasin, ettei tee enää oikein mieli edes kahvia ja sitten se jäi pois. Nyt olen muutaman kupillisen juonut parilla viime viikolla, olin kai kolmekin kuukautta ihan ilman? Jotenkin on vähän semmoinen tärisevä olo sitten. Huomaan myös, että kun sitä on juonut sitä alkaa himoita, vaikkei siitä mikään superhyvä olo tulekaan. Onko tässä mitään järkeä?

    Viinin kanssa on käynyt samoin. Joskus tekisi mieli lasillista, otan pari suullista ja sen jälkeen tulee se olo, ettei tee mieli yhtään enempää.

    1. Iina Kraak, morjes pitkästä aikaa. Ei, minusta ei ole paljon järkeä ehdointahdoin tehdä itselleen pahaa oloa,mutta tiedän kyllä että joskus silti niin tekee. Mutta hienoa on jos pystyy tiedostamaan mitkä aineet tekevät pahaa. Sitten voi halutessaan niitä välttää.

  4. Minä olin kolmisenkymmentä vuotta ihan mahdoton kahvikissa, sitten se vain lakkasi sopimasta. Vatsa meni aivan sekaisin ja olotila oli kamala. Lopetin sen juomisen vähitellen kokonaan ja jos joskus erehdyinkin, seurauksena oli kovat vatsakivut ja kunnon rytmihäiriöt ja yleishuono olotila. Aika hurjaa ainetta lopulta. Minulle ei sovi teekään, joten nykyisin olen ihan tyytyväinen yrttiteen kittaaja. Siltä puolelta on etenkin viime vuosina alkanut löytyä vaikka mitä ihanuuksia. Esim minttu-lakritsatee on ihan herkkujen herkkua. 🙂

    1. Kati, kaimani. Muistelenkin että olet tästä jossakin aikaisemmin maininnut. Kovaa kamaa todella kahvi, kun voi niin pahat oireet aiheuttaa. Minttulakritsa kuulostaa aika hyvältä.

  5. Kyse ei minusta ole aivan pienestä! Varmasti oiva valinta.

    Jos päivä etenee minun omassa tahdissani juon vain ja ainoastaan sen mutteripannussa keittämäni laten. Enempää en tarvitse tai halua. Mutta kauhean usein sosiaalisissa tilanteissa laiskuuttani jatkan sitä kahvin kittausta pitkin päivää. Ja syy siihen on useinkin se, että mieluummin juon kohtuullista kahvia kuin sitä vaihtoentona tarjottavaa karseaa pussiteetä. Pariisin ajoista jäi näet päälle hienostelu: juon ainoastaan hyvää teetä, oiekin haudutettuana,kuten Mariages Freren herkkuja… Kaikki Kiinan vuodetkin hankin käsiini aina jollain keinoin suosikkiani Sur le Nieliä! Ihan älytöntä, mutta myönnän kaiken. Kiinalaiset teet maistuivat aina jotenkin maalaisilta, sumeilta, turpeelta enemmän tai vähemmän. Paitsi tietty ruoan kanssa juotava jasmiinitee.

    Voi hyvin!

    1. hee, ymmärrän hyvin kuin tuon huonon teen jutun. Ja Sur le Nil on kyllä herkullista, toskn mulla on paljon muitakin suosikkeja. Mutta tuon tuoksukin on niiiiiin…..ihana.

  6. Hyvä terveys lehdessä oli laaja artikkeli mitä kannattaa syödä mitä kannattaa jätää syömättä. lähinnä kolestrolin takia. Meillä meni ruokailu heli uusiksi. Niin uskotaan painettuun sanaan, Varsinkin kun siinä oli oli asiantuntija ja monta terveysvirastoa takana. Sitten kun tulee uudet ohjeet, taas muutetaan. Joustava pitää olla, että säilyy terveenä. 🙂

  7. Minä olen kyllä aika riippuvainen aamukahvista, jotenkin en käynnisty ilman kahvia, vaikka ihan puppua tämä kai on. Mutta enää en pysty niin kauheita määriä juomaan kuin joskus ennen.

    1. Ei se varmaan puppua ole jos sinusta siltä tuntuu, mutta just juttelin yhden kovan kahvinjuojan kanssa ja hän arveli että oma riippuvuutensa on sittenkin lähinnä henkistä. muttei sitäkään toki voi väheksyä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s