Kevät?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Huomaan etten osaa enää lukea. Tai osaan, tietysti, mutten pysty keskittymään. Se huolestuttaa minua. Luen mukamas kirjaa, mutten ole lainkaan läsnä. Onko minulla liian huono kirja, vai olenko hajottanut pollani?

Kummalliset unet jatkuvat. Ei ole kauankaan siitä kun olin tyttäreni kanssa keskitysleirillä vankina. Me olimme neljässä eri rivissä, naiset ja lapset, tiilirakennusten muodostamalla neliön muotoisella sisäpihalla. Meitä alettiin osoitella liekinheittimillä. Minä pääsin pakenemaan samaan aikaan kun tyttäreni paloi toisessa rivissä. Kiipesin jonnekin, ohuet, ruostuneet tikkaat. Kävelin junarataa pitkin ja ajattelin että ennemmin tai myöhemmin päädyn rataa pitkin jonnekin. Piilottelin sotilailta, kastelin kenkäni pakomatkallani moneen kertaan. En tiedä miten minun kävi.

Nyt haluaisin, nyt tarvitsisin: yhtä viikkoa aivan yksin. Aikaa ja mahdollisuutta hiljentyä. Etsiä ja löytää, ihan alkaen omia tavaroitani. Lakkaisin koohottamasta. Kevät on kai alkanut. Tunnen sen tällaisena lepatuksena ja levottomuutena.

11 kommenttia artikkeliin ”Kevät?

  1. Nämä sun kuvat tässä ovat kyllä niin hienot, kuin kertomuksia.

    Mulla on kausia, etten pysty keskittymään lukemiseen, romaaneihin. Syksy meni niin. Mutta tilalla oli kirjoittaminen, tarmokkaat ajatukset ja runsaat unet. Ei se polla kai kaikkea jaksa kerralla. Jos lepattaa ja unet ovat täynnä tarinoita, voi keskittyminen ollakin hukassa.

    Yksinäinen viikko olisi mieletön lahja. Ottaisin vastaan minäkin.

  2. Luulin lukukeskittymiskykyni menneen täysin, mutta olin onneksi väärässä. Hiljalleen olen kasannut kirjastosta runoja ja romaaneja, kaikissa en ole ollut niin läsnä kuin haluaisin, toisaalta on löytynyt päiväkausiksi päähän jääneitä sanoja ja lauseita.

    Itse olen taas aika huono elokuvien kanssa. Niihin on vaikea päästä sisään, odotukset aina korkealla. Minulla on ystäviä, jotka katsovat monta elokuvaa viikossa. Itse en voisi, koska tarvitsen alkukeskittymisen ja loppupohdinnan.

    Unia täälläkin, en vain saa niistä selvää, mutta joka yö olen jossakin.

    1. Nina, kiva kun kommentoit, näin löysin takaisin kivaan blogiisi. Olen sitä lueskellut mutta jotenkin hukannut. Jännää, mulla kun ei elokuvien kanssa ole tuollaista. Eikun hetkinen, onpas. Ainakin huonojen elokuvien. Ja moni on minusta huono koska minäkin odotan niin paljon.

      1. Mulla on elokuvat just sillä tavalla, että ”kaikkien planeettojen on asetuttava oikeaan asentoon”. Pitää olla oikea fiilis oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Hankalaa tämä kulttuurin kuluttaminen toisinaan.

  3. Jotain unenomaista tunnelmaa on näissä sinun kuvissakin, hienoja ovat.

    Unet kiinnostelee täälläkin, olen ottanut tavaksi kirjoittaa unet muistiin heti herättyäni.

    Ja kirjastossakin pitäisi pitkästä aikaa käydä. Onko siellä Belgiassa samanlaista kirjastosysteemiä kuin Suomessa?

  4. J, ei, ei ole kirjastosysteemiä täällä. Jos haluaa lukea suomalaista kirjallisuutta niin Merimieskirkolla on kyllä jonkunlainen kirjasto, mutta sen ympÄrille tarvitaan kyllä lainausmerkit, vaikka siellä aika paljon kirjoja onkin. Ostan usein divarista kirjoja, uusia en raaski, vaikka kirjojen hinnat ovat aivan eri tasolla kuin Suomessa (hui sille tasolle!).

  5. Miten voi olla…taas ihan kuin minun juttuja…En pysty minäkään keskittymään kirjoihin. Tykkään lukea ja aina vaan harvemmin luen ja sen minkä luen niin en muista yhtään mitään mitä olin lukenut…Luen aina vaan samaa sivua ja en pääse eteenpäin. Ja mitäö uniin tulee niin näen joka yö unia ja aina vaan hullumpia….kuulostaa ihan minun unilta. Ylitän kuiluja ja olen pudota järveen, puusta, parvekkeelta, katolta…milloin roikun missäkin ja juoksen henkeni edestä enkä pääse pakoon vaan jalat ovat kuin liimattuina johonkin tai vauhti on liian hidas….ja vaikka mitä.

  6. Sama vika täälläkin. En jaksa keskittyä kirjoihin, lehtiin, enkä elokuviin. Huolestuttavaa:( Toivottavasti on väliaikaista.

    Hurjaa unta olet nähnyt. Tuli ajatus että jos ne onkin heijastuksia edellisestä elämästä?

  7. On se varmaan väliaikaista, mulla ainakin ollut monta kertaa tuollaisia vaiheita. Unet, niin. En ole varma mitä mieltä olen antamastasi vaihtoehdosta. Olisi tietty mielenkiintoista jos noin olisi, että edellinen elämä ja nyt tämä ja sitten vielä joku kolmas, neljäs…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s