Oih mikä vuosi!

Mikä vuosi!

Ei se ole lopussa tai mitään mutta elokuussa havahdun aina ”arvottamaan” menneitä päiviä ja tapahtumia. Liittynee syntymäpäivääni. Ajattelin etukäteen että tämä vuosi jolloin täytän 50 tulisi olemaan oikea juhlavuosi, jolloin monin tavoin teen itselleni hyvää, muutan suuntaa, lisään hyvää, karsin huonoa ja tämä kaikilla elämänalueilla.

Ja näin olen tehnyt. Olen saanut huomata senkin, että hyvät valinnat yhtäällä poikivat hyviä asioita toisaalla. Se on siis hitto vie totta.

Niin että kyllä, paukutan henkseleitä ja kovaa. Moni asia on hyvillä raiteilla.

Aloitin esimerkiksi taas jälleen kerran juoksuharrastuksen keväällä. En jaksa muistella monesko kerta se oli. Muistelen että joskus 40 -vuosissynttäreiden häämöttäessä ajattelin että no nytpä alan juosta ja olenkin sitten nelikymppisenä paremmassa kunnossa kuin koskaan. Siitä on nyt 10 vuotta. Nyt vasta uskallan melko varmasti sanoa että kappas, olen alkanut nauttia juoksusta niin kovin että lenkille on päästävä. Minusta tuntuu että tästä tuli nyt kestävä harrastus. Olen tosi innoissani kun huomaan miten kehityn.

Elokuun alussa juoksin vahingossa puolimaratonin Juokse maalla -tapahtumassa Teiskossa. Se oli jotain niin hilpeää, mutta samalla jotain niin itseluottamusta nostattavaa, etten ole ihan vieläkään toipunut. Hihityttää kun muistelen miten yksinkertaisesti siis eksyin 12 km:n reitiltä ja huomasin pisteleväni puolikasta maratonia. Yhtään sekuntia en harkinnut takaisin kääntymistä saati lopettamista. Tulin aivan hyvässä kunnossa maaliin, aika oli 2h32min., mikä tietenkään ei ole kummoinen, mutta mielestäni aika hyvä kummiskin, kun ottaa huomioon etten ennen tät ole koskaan juossut n. 14 kilometriä pidempää matkaa. Voitin taas kerran itseni eikä tämä jää tähän.

Kirjoitin erään minulle tärkeän blogin kommenttilootaan hiljattain että olen edellisen kerran juonut alkoholia huhtikuussa. Ehkä voisin kirjoittaa siitä täälläkin kun se nyt sattuu olemaan niin hieno juttu sekin! En ole tehnyt asiassa mitään sen kummempaa päätöstä. Tuntuu että moni asia elämässäni, monet muutokset (hyvään!) ”ajoivat” tätä kohti. En tiedä juonko vielä joskus, muttei minun sitä nyt tarvitsekaan tietää, vaikka se tuntuu monia muita kiinnostavan, heh. Nyt riittää se että olo on aivan käsittämättömän hyvä, erilainen. Huomaan eron kaikilla elänalueilla.

Yksi ihminen kysyi: noooh, oletko nyt sitten niinku jotenkin parempi ihminen vai? Ehkä se oli huumoria, mutta sävy oli harmittavan ivallinen. Vastaus oli helppo: kyllä, olen ehdottomasti paljonkin parempi ihminen. En parempi kuin sinä tai joku muu, mutta aivan hitosti paljon parempi kuin se joka olin ennen. Sillä eroa on, oi pojat että onkin.

Yksi toinen sanoi että hän ei kyllä lopettaisi ennen kuin olisi aivan pakko. Tätä olen miettinyt kovasti. Vaikkapa, että mikä on kenenkin ”pakko”, kuka sen määrittää. Sitäkin, että miksi odottaa sinne pakkoon asti? Mutta hei, en minä ketään usuta olemaan juomatta! En vaan itse ota koska minulla ei ole siihen mitään syytä. Huomaan että suurin syy on ollut tapa, eivätkä kaikki tavat ole minulle hyväksi.

Ihmeellistä miten automaattisesti alkoholi kuuluu niin moneen tilanteeseen. Sen kyseenalaistaminen, ainakin omassa päässäni, on mielenkiintoinen osa tätä ”ihmiskoetta”. Tunnen olevani aivan uudella tapaa vapaa ja välillä hiukan rohkeakin, kun teen toisin kuin muut.

 

6 kommenttia artikkeliin ”Oih mikä vuosi!

  1. Ihana sinä ja hyvä sinä! Tiedän tunteen tuon alkoholittomuuden suhteen. Jotenkin ei halua pilata sitä hyvää tunnetta olla ilman. Edes että maistaa kohteliaisuuden vuoksi, kun siitä ei ole itselle mitään iloa.

    Ensi vuonna 50v.

    1. Susku, onpa hauskaa saada kommentti. Mietin juuri että tuleeko tänne vielä joku!

      Joo, olen päättänyt ettei minun tarvitse selittää ellen halua. Kiitos ei on ihan riittävästi. Sen täytyy olla.

      Kohteliaisuuslasillinen ei taatusti voi tuoda mitään lisää silloin kun mitään ei puutu. Toivon että ihmiset ymmärtävät että kieltäydyn vain alkoholista. En seurasta, en naurusta, en keskustelusta, en laulusta tai tanssista….Niin ja valintani ansiosta kieltäydyn myös päänsärystä ja vetelästä olosta ja oudoista vatsaoireista, huonommasta unesta….😉

  2. tuo sinun elämänvaiheesi kuulostaa parhaalta. olen melkein kateellinen, munkin elämäni narratiivissa pitäisi ehdottomasti olla tuollainen juoksujakso. bucket listiin täytyy nyt lisätä joku tommonen valinta.

    parasta vanhenemisessa on ehdottomasti se, että pääsee eroon siitä, että pitäisi olla jossakin muualla tai olla jonkin muunlainen. pörrätä jossakin ja saada aikaan kaikkea hienoa. on fantsua vetelehtiä kotona verkkareissa ja ajatella, että aaaaaaaah, ihanaa, ettei minun juuri nyt tarvitse. eläkää te, minä täällä röhnään ja olen onnellinen teidän puolestanne.

    sitä paitsi olen elämässäni elänyt niin paljon ja vimmaisesti, että on semmoinen tunne, että maailma on vähäksi aikaa nähty. omituinen hiljaiselo on vallannut sieluni. en usko, että se liittyy pelkästään ikään. hitaampi elämä pukee mua muutenkin.

    meri

    1. meri, tämä kaikki hyvä mitä minä nyt teen, mitä minulle tapahtuu on mahdollista vain siksi että haluan. Jos olisi pakko, en pystyisi. Haluan vaikkapa juosta niin paljon, että tietenkin minulla on sille aikaa. Ei sitä tarvitse mitenkään erikseen kalenterista ”raivata”.

      Elämäni on nykyään fyysisesti kovin liikkuvaista mutta pääkopassa on rauhallisuus, joka on minulle vielä aika uusi juttu. Ja niin hieno.

    1. Crista: kiitos. On ihanaa. Toivon että ihan jokainen joka edes miettii miten voisi parantaa oman elämänsä laatua ja omaa oloaan tekisi rohkeasti muutoksia jotka vievät sitä kohti.
      Ne eivät ole aina ollenkaan vaikeita. Sen lisäksi, vaikka ne olisivatkin vaikeita ja hitaita, lopputulos mitä luultavimmin palkitsee niin kovasti että lähinnä kaduttaa että miksi vasta nyt.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s